Yoga Nidra

Yoga. Waarschijnlijk denk je meteen aan de meest onmogelijke posities. Houdingen waar je super flexibel voor moet zijn. Een strakke sportlegging met bijbehorende sport-bh in een kek printje. Een uur lang afzien op een matje wat zo dun is, dat je net zo goed op de grond kunt gaan liggen. Als dat allemaal niet zo je ding is, maar je bent toch opzoek naar ontspanning… Dan heb ik de perfecte yoga vorm voor je. Yoga Nidra oftewel slaap yoga. Ik heb je interesse gewekt he!! Lees snel verder!

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een speciale vorm van yoga. Het is geen actieve yoga wat je bijvoorbeeld doet voor flexibiliteit maar dit is juist ter ontspanning. Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yogaslaap’. Het is rond 1950 ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati. Maar in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, heeft het niets met slapen te maken. Tijdens Yoga Nidra is je bewustzijn tussen waken en slapen, een staat die je normaal gesproken alleen bereikt in je diepe slaap. Als je deze staat van zijn bereikt vloeit de spanning zowel uit je hoofd als uit je lichaam weg.

Wat doet Yoga Nidra?

Yoga Nidra zorgt voor diepe ontspanning. Zo zul je misschien merken dat je beter en dieper slaapt. Het is dan ook het fijnst om Yoga Nidra te doen voordat je gaat slapen. Comfortabel in je eigen bed. Als effect van de Yoga Nidra kun je je beter concentreren, je hebt meer rust, creativiteit en energie. Ook wordt je immuunsysteem sterker. Daarnaast kan deze vorm van yoga helpen tegen angsten, depressie, burn-out, en zelfs een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Positieve intentie

Als je geest ontspannen, dan is deze heel ontvankelijk voor suggesties en verandering. Een van de belangrijkste onderdelen van Yoga Nidra is dan ook het neerzetten van je sankalpa, een positieve intentie voor wat je graag in je leven wilt. Het gaat niet om iets materialistisch of om iets wat met je ego te maken heeft. Een intentie kan zijn; ”Ik ben kalm”, ”Ik ben zelfverzekerd”. ”Ik ben liefde”. En ga zo maar door, je kiest een intentie die op dat moment bij je past en die je op dat moment nodig hebt. Heb je eenmaal een intentie gekozen, neem dan niet telkens een andere. Zie het als een zaadje dat je diep in je geest plant en iedere keer water geeft. Dan groeit het vanzelf uit tot een zichtbare verandering in je leven.

Mijn ervaring met Yoga Nidra

Ik deed al langer aan meditatie om mijn geest tot rust te brengen. Ook dit deed ik vaak voordat ik ging slapen. Maar ik merkte toch dat ik het heel lastig vond om me te concentreren. Ik was alsnog bezig met mijn hoofd. Met mijn gedachtes. En dit was juist waar ik dan geen behoefte aan had. Weliswaar waren de gedachtes gestuurd, maar ik zat nog in mijn hoofd. Met Yoga Nidra focus je je op je lichaam. Tijdens een geleide sessie ga je met je gedachten langs elk deel van je lichaam. Dit gaat vrij rap zodat je je concentratie niet verliest. Ik voel mijn lichaam gaande de sessie steeds meer ontspannen. Mijn lichaam wordt warm en gaat tintelen. Ik val er makkelijker en beter door in slaap. De intentie die ik s’avonds zet, neem ik de volgende dag mee. Ik vind het een verrijking en zou het iedereen aanraden.

Waarom je Yoga Nidra in je leven moet integreren

We leven in zo’n heftige wereld. Alles gaat gehaast. Er zijn zoveel prikkels die je hersenen moeten verwerken. Een boek lezen voor het slapen gaan zijn alsnog prikkels. Met Yoga Nidra geef je je hoofd echt even rust. Iets wat we goed kunnen gebruiken om overdag de kalmte en de balans te kunnen bewaren. Yoga Nidra is een cadeautje voor jezelf. Je vindt geleide sessies op youtube. Probeer er eens een paar uit en kijk welke het beste bij je past. Ik hoop dat het je rust brengt!