Fotodagboek Thailand

In de winter heb ik het altijd wat zwaarder. Hoe grijzer de luchten, hoe grijzer mijn stemming. Ik mis de zon dan zo waanzinnig erg. De warmte, het licht en vooral de blauwe lucht. Vandaar dat ik besloot om er even tussenuit te gaan. De keuze viel op Thailand. Als je benieuwd bent naar foto’s van mijn vakantie, lees dan snel verder!

Samen met een vriend reisde ik af naar Phuket. Ik wilde liever niet op Bangkok vliegen. Ik vind de stad waanzinnig druk, viezig en er zijn heel veel oplichters. We hadden twee vluchten van elk zeven uur met een overstap in Dubai. Al met al waren we bijna 24 uur onderweg. Kapot kwamen we aan in ons hostel. We verbleven in de oude stad. Ik vond het niet heel bijzonder maar dat was alleen maar fijn. Zo konden we rustig acclimatiseren!

Na twee nachtjes in Phuket verbleven te hebben, vertrokken we per bus naar Khao Lak. Een plaatsje aan de kust. Het was hier heel erg relaxed. Toeristisch ja, maar prettig. Hier hebben we feitelijk niet meer gedaan dan gezwommen, in de zon gelegen en gegeten! Wat ik wel heel bizar vond was het lopen langs de kust en alle waarschuwingsbordjes te zien. Tsunami waarschuwingsbordjes. Je weet dat je je op een plek bevindt waar zich zo’n grote ramp heeft voorgedaan. Heel bizar.

Onze volgende stop was het National Park in Khao Sok. Overal las ik dat je dit niet over mocht slaan als je in de buurt was. Gewapend met DEET 95% boekten we een hotel aan de rand van het park. Je kunt op eigen houtje het park in, maar er zijn ook talloze tours te boeken. Dat was voor mij wel meteen ook het probleem. Je weet voordat je naar Thailand gaat dat het toeristisch is. De ene plek meer dan de ander. Khao Sok is een toeristen broednest. De ene tour is nog duurder dan de ander. Er zijn talloze aanbieders en je ziet door het bomen het bos niet meer. En dan sta je nog niet eens in de jungle!

Wij kwamen erachter dat we toch niet heel avontuurlijk zijn. Door grotten lopen die gevuld zijn met water, was niet echt ons ding. We kozen voor een Lake Tour. Begrijp me niet verkeerd. Het is er werkelijk prachtig. Maar zo enorm toeristisch dat het afbreuk doet aan het natuurschoon. Het bootje waar je het meer mee overvaart, zit overvol. Het geluid van de motor is oorverdovend. Ik vond de hele ervaring erg teleurstellend. Het kajakken over het meer was wel geweldig. Dat is dan wel weer een aanrader!

Onze volgende bestemming was Krabi. Er hing hier een heel andere sfeer dan in de gebieden waar we al geweest waren. De stad was ook een stuk minder toeristisch. Als je in Krabi bent kun je een bezoek aan de Tiger Cave Temple niet overslaan. Mits je fit bent. Heel erg fit! De tempel ligt bovenop een heuvel. Je moet maar liefst twee keer 1237 treden beklimmen. Dit in combinatie met de warme temperatuur maakte het erg zwaar. Ik heb nog nooit zoveel gezweet in mijn leven. Het uitzicht maakte de klim meer dan waard. Prachtig was het. De klim naar beneden viel me heel erg zwaar. Ik kon mijn benen niet meer stil houden. Ze trilden enorm. En vanaf trede 500 zaten er apen die op je waterfles uit waren! Een heel avontuur was het.

Vanuit Krabi hebben we een dagtocht gemaakt naar Railay Beach. Samen met nog duizenden toeristen. Wat was het hier bizar druk! Het strand was prachtig, maar wederom deed de mensenmassa afbreuk aan de schoonheid.

Koh Lanta kregen we als tip van een Fransman. Volgens hem was het een mooi eiland en niet zo toeristisch. Het eiland alsnog best toeristisch. Wel minder druk dan andere plekken. Ik vond het eiland niet heel erg mooi. Wel hing er een heel ontspannen sfeer. Dat was super fijn. Ook hier hebben we niet heel veel gedaan. Relaxen, eten en zonnen!

De laatste dagen brachten we door in een wat luxer hotel in Phuket. Even bijkomen voordat we weer naar huis zouden vliegen.

Ik heb een waanzinnig leuke vakantie gehad. Thailand is prachtig, over het algemeen zijn de mensen heel erg vriendelijk. Het eten is super lekker en als veganist zijnde is het relatief makkelijk om ergens te eten. Maar veel plekken zijn zo toeristisch dat het afdoet aan de schoonheid. Dat is jammer. Maar zo werkt het nu eenmaal helaas. We zijn heel erg rijk tegenwoordig en alles is binnen handbereik. Misschien maak ik de volgende verre reis wel naar Myanmar. Dat wordt (NOG) niet overspoeld door toeristen. Voor nu ben ik nog aan het nagenieten van deze reis!